•  

  •  

  •  

  •  

  •  

Félszáz év telt el azóta, hogy megalakult a müncheni ECM Records, mely fennállásának ötven éve alatt talán a legbefolyásosabb európai jazzlemez-társasággá nőtte ki magát. Manfred Eicher producer cége jelentetett meg számtalan kiadványt például Keith Jarrett, Jan Garbarek, Pat Metheny, John Abercrombie, Chick Corea, Charles Lloyd és John Surman műhelyéből. Helyet adott különféle kortárs jazzirányzatoknak, így például támogatott free és avantgarde törekvéseket (Art Ensemble of Chicago, Hal Russell, Marion Brown, Wadada Leo Smith, Don Cherry stb.), továbbá az etnojazz számos variánsát (Trevor Watts, Dave Liebman, Oregon, Codona, Ale Möller, Stephan Micus stb.), illetve kortárszenei kísérleteket (Meredith Monk, Steve Reich, Kurtág György). Az ECM impozáns kiadványlistáján megtalálunk régebbi jazzmestereket (Mal Waldron, Paul Bley, Jimmy Giuffre) és mai művészeket (Avishai Cohen, Jakob Bro, Shai Maestro stb.). A sokat emlegetett „ECM-sound” leginkább a kiadó gyakran minimalista skandináv művészeihez köthető. Kiemelkedő jelentőségű lemezekkel járult hozzá a cég a jazztörténethez: ilyen kiadványnak tekinthető a Circle Paris Concertje, Dave Holland Conference of the Birds albuma, Tomasz Stańko Balladynája vagy Jarrett Nude Ants című dupla lemeze. Alaposabb kutatás után az is világossá válik a hallgató előtt, hogy a mindenki által ismert csillagok és lemezek mellett az ECM jó néhány olyan muzsikus lemezeit is forgalmazta, akik méltatlanul merültek a feledés homályába. Új felfedezésre vár például John Clark (Faces), Bengt Berger (Bitter Funeral Beer), David Darling (Cycles), Werner Pirchner, Harry Pepl és Jack DeJohnette triója, a First House együttes (Eréndira), Heiner Goebbels (Der Mann im Fahrstuhl), illetve Pierre Favre lemezei.
A kiadó 50. születésnapja alkalmából kétnapos fesztivált rendeztek a Lincoln Centerben többek között Jack DeJohnette, Ravi Coltrane, Matthew Garrison és Bill Frisell közreműködésével.

embed video plugin powered by Union Development