•  

  •  

  •  

  •  

  •  

Épp száz esztendeje történt: 1920 nyarán Mamie Smith vaudeville-énekesnő felkereste stúdiójában Perry Bradford szövegíró-muzsikust, aki főleg bluesban utazott. Elhatározták, hogy változtatnak az addigi hagyományokon, miszerint fehérek énekelnek fekete bluesokat lemezre, miközben a fekete előadók, Ma Rainey, Ethel Waters, Bessie Smith csupán élő fellépésekből tudja fenntartani magát. Így született meg 1920. augusztus 10-én a Crazy Blues (Okeh Records), mely novemberben került a piacra. Egy alig három és fél perces dal autentikus előadásban. Smith kísérői is feketék voltak, a Jazz Hounds zenekar. A szám óriási sikert aratott a fekete hallgatóság körében: részben azért, mert a dal szövege (szerelemi bánat, drogok) „örök” témákat feszegetett. Tágabban a korabeli afro-amerikai élet egészét érintette a dal, ezért is történhetett, hogy rögtön 75 000 példányt adtak el a lemezből, és a Billboard 1921-ben már úgy emlegette, mint „millió dolláros dal”. A lemezkiadás történeti jelentősége az, hogy Mamie Smith nyomán más korabeli fekete bluesénekesnők is lemezkészítési megbízásokat kaptak, például a fekete tulajdonú Black Swan Recordsnál. Ma Rainey, „a blues anyja” a Paramount Recordsnál kapott szerződést 1923-ban, és több mint száz dalt adott elő válogatottan nyers, húsba vágó témákban (a patriarchális család veszélyei, leszbikus büszkeség).

embed video plugin powered by Union Development