•  

  •  

  •  

  •  

  •  

A Rolling Stone magazin jelentette be, hogy február 3-án hatvanöt éves korában elhunyt Leon “Ndugu” Chancler dobos, aki jazz, rock, pop, R&B, funk, disco, sőt country zenét is nagy sikerrel játszott hosszú évtizedeken keresztül. Slágerek kísérésére is gyakran felkérték: ő dobolt például Michael Jackson 1982-es Billie Jean című sikerszámában, mely többszörös platinalemez lett. Sokan emlékeznek rá a Weather Report 1975-ös Tale Spinnin’-jéről is. Nehéz lenne felsorolni, ki mindenkit kísért a jazzvilágban. Egy hevenyészett lista: Miles Davis, Herbie Hancock, Freddie Hubbard, Thelonious Monk, the Crusaders, Patrice Rushen, Hubert Laws, Stanley Clarke, Eddie Harris, Julian Priester, Joe Henderson, Harold Land, George Benson, Bobby Hutcherson, Jean-Luc Ponty és George Duke. Hasonlóan imponáló listát állíthatunk össze a popfelvételeit jegyző sztárokból: John Lee Hooker, Tina Turner, Carlos Santana, Lionel Richie, Kenny Rogers, Donna Summer és Frank Sinatra.
“Ndugu” tizenhárom évesen kezdett dobolni, és még iskolás volt, amikor már olyan muzsikusok foglalkoztatták, mint Willie Bobo és Gerald Wilson, utóbbi a big bandjében. Hamar profi zenész lett, és haláláig rendkívül keresett session-muzsikus volt. Filmzenékben is játszott (pl. Indecent Proposal), komponált többeknek, és producerként is közreműködött lemezeken. Jó néhány saját lemezt is készített. A legutóbbin (3 Brave Souls) John Beasley és Darryl Jones volt a partnere (2012).

Bővebben...


Wynton Marsalis és szeptettje 2003-2007 között készítette azokat a felvételeket, melyek most United We Swing címmel lemezformátumokban is megjelentek. A lemezen – tömören fogalmazva – világsztárok özöne adja elő Marsalis zenéjét, valamint más blues-indíttatású számokat, melyek a jazz fontosságára hívják fel az amerikaiak figyelmét. Az albumon közreműködők összesen 94 Grammy-díjjal büszkélkedhetnek. Köztük van Bob Dylan, Lenny Kravitz, Susan Tedeschi és Eric Clapton.

Bővebben...

Március 16-án két héttel 82. születésnapja után szívroham következtében elhunyt Buell Neidlinger bőgős, csellista. A muzsikus legismertebb felvételeit Cecil Taylorral készítette 1956-1961 között: ez hat albumot eredményezett, a korai avantgarde jazz kimagasló teljesítményeit. A Steve Lacy, Archie Shepp és Roswell Rudd oldalán készített zenéi szintén emlékezetessé tették nevét az avantgarde szcénában, bár tehetsége más jazzstílusokban is megmutatkozott: ismertek a Herbie Nichols triójával, Tony Bennett énekessel, valamint Marty Krystall szaxofonossal rögzített albumai. Kevesen tudták róla, de a jazzvilágon kívül is állandóan foglalkoztatott zenész volt: rendszeresen játszott szimfonikus zenekarokban, valamint kísért pop- és rockelőadókat (Roy Orbison, Chuck Berry, Barbra Streisand stb.).
Gyermekkorában csellós csodagyerekként emlegették, majd Walter Page, a Basie-zenekar egykori bőgőse lett a tanára. Egy évig klasszikus zenét tanult a Yale egyetemen, de közben dixielandet is játszott. 1955-ben New York-ba költözött, ahol Eddie Condon zenekarában kapta meg Page állását. Steve Lacy-vel egy Yale öregdiák-találkozón ismerkedett össze, rajta keresztül került kapcsolatba Cecil Taylorral. Vele készítette egyik első lemezét 1956-ban, majd feltűnt Lacy 1958-as debütáló Soprano Sax albumán. 1967-ben elege lett a New York-i életből, és Bostonba költözött, ahol tagja lett az Erich Leinsdorf vezette Boston Symphony Orchestrának. Néhány évvel később átköltözött a nyugati partra, ahol állandó munkát kapott a Los Angeles Chamber Orchestrában. Közben rengeteg session-munkát vállalt, játszott például az Eagles együttes Hotel California című slágerén. Kísérte Carmen Lundy és Diane Schuur énekesnőt, valamint a Manhattan Transfer énekegyüttest. A 80-as években is igen változatos zenei repertoárja volt, mely Les McCann zongoristától Anthony Braxton szaxofonosig ívelt. Neidlinger 2000 után már csak kevés stúdiómunkát vállalt, utolsó lemezén Krystall és Howard Alden gitáros triójában Herbie Nichols-számokat szólaltatott meg.

Bővebben...



Március 15-én bemutatták a Dudás Lajos klarinétművészről szóló dokumentumfilmet a Neusser Künstler im Portrait sorozatban. A valamivel több mint 20 perces film megtekinthető itt: https://vimeo.com/257081810. A Németországban élő jazzmuzsikus zenéjének híveinek jó hír, hogy előkészületben van egy koncertfilm is (Das München Konzert), melyet még idén publikál a Vimeo, valamint egy új Dudás-CD is körvonalazódik Return in the Future címmel.

Bővebben...



Harmincöt éve jelent meg a The Odyssey Band Odyssey című albuma, amelyet James „Blood” Ulmer egyik legjobb teljesítményének, és a modern jazz avantgarde egyik klasszikus lemezének tartanak. A James „Blood” Ulmer Odyssey Trio eredeti felállásban először lép a magyar közönség elé április 7-én, a MOMkultban.

Bővebben...


Az idei newporti jazzfesztivált augusztus 3-5. között tartják. A legfrissebb információk szerint a mintegy hetven-hetvenöt fellépő művész között lesz Charles Lloyd & Friends featuring Lucinda Williams with Jason Moran; Pat Metheny; George Clinton & Parliament Funkadelic; Jon Batiste; Andra Day; Gregory Porter; R+R=NOW with Robert Glasper, Terrace Martin, Christian Scott aTunde Adjuah, Derrick Hodge, valamint Taylor McFerrin & Justin Tyson.

 

Bővebben...

Április 4-én délután 5-kor az Írók Boltjában a lapszerkesztők bemutatják a megújult Gramofont, valamint a Gramofon Könyvek legfrissebb kiadványát: Máté J. György esszékötetét (Jazz – a szenvedély nyelve), a szerzővel való beszélgetés keretében. A kötetet ismerteti Joe Fritz jazzklarinét-művész. A belépés ingyenes, a tavaszi lapszám és a kötet a helyszínen megvásárolható. A Gramofon új külsővel-belsővel megjelent első számában egy-egy Zoller Attiláról és Schwanner Endre fotóművészről szóló cikk (Márton Attila), valamint az Organism együttes és a Modern Art Orchestra közös albuma kapcsán Vas Bence orgonistával készült interjú (Máté J. György) olvasható a korábbinál kicsit nagyobb terjedelmű lemezkritikák mellett.


Rome címmel jelentetett meg új CD-t a chicagói avantgarde kornettos Rob Mazurek. A kisegyütteseiről ismert muzsikus most tovább minimalizálta az összeállítást: szólóban ad elő. A négy darabból álló lemezen három számot más művészetek képviselői inspiráltak: a Twombly at New Church-öt természetesen Cy Twombly képzőművész; a Gazing Through Walls-t Caravaggio két festménye ihlette; a King of Rome (for Pino Saulo) egy zenei producerről szól. Az albumot a Clean Feed kiadó jelentette meg.

 

Bővebben...

Március 25-én mutatja be az Opus Jazz Clubban a Modern Art Orchestra új lemezét, melyen Bartók Tizenöt magyar parasztdal című műve csendül fel a zenekar és vendégei előadásában. A jelentős vállalkozás vendégszólistái között találjuk David Liebmant, Harcsa Veronikát, Lukács Miklóst, Gőz Lászlót és Dresch Mihályt.


Huszonöt éve dolgozik együtt Dudás Lajos klarinétművész és Philipp van Endert düsseldorfi gitáros. Ebből az alkalomból – március 18-án - Hamburgban adnak duókoncertet Brückenschlag címmel – utalva a klarinétos egyik legutóbbi lemezének címére. Műsorukon főként standard darabokat játszanak, a tőlük megszokott izgalmasan modern feldolgozásokban.

 

 

Bővebben...

Több tucat élvonalbeli és kevésbé ismert jazzmuzsikusról tudunk, aki fiatalon, 40. életévének betöltése előtt halt meg. Sokan ismerik még ma is Bix Beiderbecke nevét, aki huszonnyolc évesen halt meg; Charlie Parker harmincnégy volt, amikor elhunyt. De szintén megdöbbentően fiatalon alig harmincévesen távozott Herschel Evans, akiről a Basie nagyzenekar dobosa, Jo Jones úgy nyilatkozott: a legjobb muzsikus volt, akivel valaha játszott. A fiatalon elhunyt jazzistákról szól a most elkészült The Music Kept Them Alive…And Killed Them! című másfél órás dokumentumfilm.


Immár az interneten is hozzáférhető Gene Lees (1928-2008) zenetörténész, jazzújságíró kritikai munkássága. A Kanadában született szerző ott kezdett újságokban publikálni, majd Amerikába költözött, ahol folytatta kritikusi tevékenységét. Előbb a Louisville Times-ba írt, majd a Down Beat szerkesztője lett (1959-1961). A 60-as években a Stereo Review és a High Fidelity közölte írásait.

Barabás Lőrinc már zeneakadémiai évei alatt a magyar zenei élet meghatározó egyéniségévé vált. A Soulwhat zenekarral az ausztráliai Noosa Jazz Fesztiválon lépett fel, a The Uptown Felaz együttessel a Magyar Filmszemle „Legjobb filmzene” díját nyerte el, s tagja volt az Irie Maffiának. 2005 és 2010 között, majd 2016-tól újra a Random Szerda improvizációs koncertek katalizátora. Olyan művészekkel játszott együtt, mint Valerie June, Bonobo, Nicola Conte, Erik Truffaz, Parov Stelar és Nils Petter Molvær. 2005-ben alapította meg első saját együttesét, a Barabás Lőrinc Eklektricet, mellyel két lemezt (Ladal, 2007; Trick, 2009) jelentetett meg. 2015-ben hozta létre a Barabás Lőrinc Quartetet Cséry Zoltán billentyűssel, Herr Attila basszusgitárossal, Nagy Zsolt dobossal. Első, tizenegy naplójegyzetdalt tartalmazó lemezük a Beardance címet viseli.
Új lemezük bemutató koncertjén különleges vendégművész csatlakozik hozzájuk Takuya Kuroda személyében. A japán trombitás, ahogyan azt nemrég megjelent albumának címe is hirdeti, a jazz, a post-bop, a neo-soul, a hip-hop és az elektronikus zenei stílusok között cikázik. Barabás Lőrinccel közös koncertjük izgalmas zenei találkozásnak ígérkezik. A hangversenyt a Müpa rendezi március 21-én.

Bővebben...

Március 19-én a Müpában lép fel Dianne Reeves énekesnő. Az életöröm énekesnője, a lélegzetelállítóan virtuóz Dianne Reeves hét év után tér vissza a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe - immár ötszörös Grammy-díjas előadóként. Ez alkalommal vadonatúj, 2017 őszén megjelent, Live in Marciac című albumáról válogat évek óta azonos partnerekből álló zenekarával. Elegancia, hitelesség, megkapó egyéniség, lenyűgöző muzikalitás és kikezdhetetlen technika - ez Dianne Reeves.
Úgy tűnik, bármibe fog, garantált sikerre számíthat. Egyedülálló teljesítmény, hogy egymást követő három albuma is Grammy-díjat kapott: az In The Moment (2000), a Sarah Vaughan előtt tisztelgő The Calling (2001) és az A Little Moonlight (2003). A negyedik elismerésre sem kellett sokat várni, a 2005-ös, George Clooney által rendezett Jó estét, jó szerencsét című film zenéjét tartalmazó korong is meggyőzte a Recording Academyt. Reeves a legkülönfélébb formációkban is magabiztos előadó: az A Little Moonlight-albumon triójával hallható, ám dolgozott már Wynton Marsalisszal és a Jazz at Lincoln Center Orchestrával, sőt a Daniel Barenboim vezette Chicagói Szimfonikus Zenekarral és a Berlini Filharmonikus Zenekarral, melyet Simon Rattle vezényelt. Az elmúlt években számos alkalommal énekelt a Fehér Házban.
Legfrissebb albumának anyagát 2016 augusztusában rögzítették a patinás Jazz in Marciac fesztiválon, egy óriási sikert aratott koncerten. Újabb müpabeli fellépése is annak ígérkezik.

Bővebben...


Film készült a nagyszerű jazzbőgős, Buster Williams életéről és munkásságáról. Adam Kahan rendező, aki egyben a film producere is, a jazz nemzetközi csillagait léptette és szólaltatta meg művében: Herbie Hancockot, Rufus Reidet, Benny Golsont, Christian McBride-ot és másokat. A Bass to Infinity című alkotás miniatűr jazztörténet, hiszen Williams már a bebop nagyjai mellett is játszott, amellett kísért Nancy Wilson, Roland Kirk, Miles Davis és sok más híresség zenekarában.

Bővebben...