•  

  •  

  •  

  •  

  •  

A szlovák jazz élet doanje a 74 évesen is aktív Péter Lipa új dallal jelentkezett:Because Of Your Sad Eyes. A felvételen a szlovák main stream jazz kiváló csapata az AMC trio ( Peter Adamkovič - zongora; Martin Marinčák - bőgő; Stanislav Cvanciger - dob működik közre Samuel Marinčákkal kiegészülve.
Péter azon kívül, hogy saját zenekarát vezeti, szervezi a Pozsonyi Jazznapokat, továbbá a Szlovák Jazzszövetség elnöke.

 

Bővebben...



Megjelent a Gramofon 2017. téli száma. A jazzrovatban interjú olvasható a nemrégiben önéletrajzi kötettel jelentkezett Deseő Csabával életútjáról, valamint Kovács Linda jazzénekesnővel. Potrét közöl a lap Cséry Zoltán zongorista-zeneszerzőről, illetve a száz esztendeje született Dizzy Gillespie-ről. A Világzene-rovat interjúja Dresch Mihállyal készült. A jazzkritikai rovatban többek között Gáspár Károly, a Syrius Legacy, Szendőfi Péter, az Oláh Szabolcs-Cseke Gábor duó, Charles Lloyd és Lizz Wright új albumairól lehet olvasni.

Tisztelt Olvasóink!
Sikerekben és jazzben gazdag boldog Újévet kívánunk!
Jazznoise csapata


Február 1-3. között rendezi meg a Müpa az immár hagyományos Jazz Showcase-t, melyen már jól ismert művészek és a jazz fiatal képviselői egyaránt bemutathatják tudásukat. A koncertek mellett kerekasztalbeszélgetés színesíti a programot. A 2018-as Showcase-en fellép többek között a Tálas Áron Trió Mike Moreno vendégszereplésével, egy szupergroup, mely Zoller Attila emlékére áll össze egyetlen alkalomra, valamint a Bacsó Kristóf Triad és Gilad Hekselman.

 

 

Bővebben...

Január 17-én vadonatúj vállalkozásával áll a közönség elé Pátkai Rozina a Müpában. Először elektronikus zenei kísérleteivel, később rajzaival, kollázsaival, fotóival keltett nagy feltűnést. Elektronikus zenei produkciója, a „Minka” ezen az estén áll először színpadra. Nemrég alakult együttesével az énekesnő ismét új utakra lép: magyar költők verseit énekli, átértelmezve a versmegzenésítés műfajának hagyományait.
Kamaratrióját ugyancsak kísérletező attitűddel rendelkező zenészek alkotják: Ávéd János szaxofonozik és a többek közt Palya Bea zenekarából ismert, a Montreux-i Gitárverseny különdíját is elnyert ifj. Tóth István gitározik. A trióhoz vendégművészek is csatlakoznak: napjaink magyar komolyzenei életének egyik legismertebb előadója, a csellista Rohmann Ditta és hazánk egyik legtöbbet foglalkoztatott ütőhangszerese, Dés András. S hogy a koncert felejthetetlen audiovizuális művészeti élménnyé váljon, a zenét mindvégig a képzőművészetben is saját útját járó Pátkai Rozina műalkotásaiból összeállított vetítés kíséri.

Bővebben...



Gazdag évet zárt 2017-ben is a Cuneiform lemezkiadó. Mind jazz-, mind pedig rockkiadványaik igazi különlegességnek számítanak. Most csupán a jazzelőadók nevét soroljuk fel, akik idén lemezt jelentettek meg a kiadónál: Raoul Björkenheim, Ed Palermo Big Band, The Great Harry Hillman, Chicago/London Underground és a The Microscopic Septet.

 

Bővebben...

A Budapest Jazz Club eredményeinek és fennállásának tízéves évfordulója nem csak az intézmény, de egyben a hazai jazz sikere is, melyben a klub tulajdonosainak és munkatársainak, a fellépő hazai és külföldi művészeknek, szervezőknek, és nem utolsó sorban a közönségnek egyaránt oroszlánrész jutott. Az egy évtizednyi működésnek köszönhetően a Budapest Jazz Club a valaha volt leghosszabb ideig aktív, így jelenleg a legrégebbi jazz klub Budapesten.
Az év 365 napjából több mint 300 napot működő klub koncertjeinek száma jóval meghaladja a nyitvatartási napok számát. Ez egyrészt a kiugró népszerűségnek örvendő hétfői, szerdai és hétvégi jam session esteknek, másrészt a fesztiváloknak köszönhető, ahol egy-egy estén akár három-négy formáció is koncertezik. A fesztiválok közül legrangosabb és egyben leglátogatottabb a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, valamint a Magyar Jazz Ünnepe, mely a Magyar Jazz Szövetség szervezésében az utóbbi években a tavaszi fesztivál programjába integrálva várja a hazai jazz jelenére kíváncsi közönséget.
Az eltelt tíz évben a BJC egyre növekvő ismertségnek köszönhetően a külföldi látogatók gyarapodása mellett a hazai közönség száma is tendenciózusan emelkedett, erősítve a klub és nem kevésbé a rendszeresen fellépő művészek, zenekarok rajongótáborát. A BJC így mostanra a hazai jazzélet pezsgő központja lett, ahol rendszeresen koncerteznek a műfaj legelismertebb képviselői.
A Budapest Jazz Club 2007-es indulása után alig néhány évvel nem csak itthon, de külföldön is ismert és jegyzett helyszínné vált. Ezt az eredményt elsősorban „Világsztárok a Budapest Jazz Clubban” néven futó sorozatának köszönheti, mellyel sikerült a legrangosabb jazzklubok nemzetközi vérkeringésébe kerülnie. A sorozat hivatalosan 2009 novemberében, a ma is élvonalbeli Dave Douglas koncertjével indult, ám 2011 óta dübörög teljes gőzzel. Ebben az évben Mike Stern, Kurt Elling, Ravi Coltrane, Victor Bailey, Miguel Zenon és Stacey Kent adta egymásnak, az akkor még a Múzeum utcában működő klub szűk színpadfeljárójának kilincsét.
Az elkövetkező években a sorozat olyan nevekkel robogott tovább, mint Kenny Garrett, Joshua Redman, Omar Hakim, Lee Konitz, James Carter, Christian McBride, Nicholas Payton, Mark Turner, Avishai Cohen, Gerald Clayton, Kevin Mahogany, Ernie Watts, John Pizzarelli, Joey DeFrancesco, Bob Mintzer, Terence Blanchard, Jeff Tain Watts, Joe Lovano, Chris Potter, John Patitucci, és Dr. Lonnie Smith, hogy a mostanra csak több levegővétellel elsorolható lista helyett csak azokat a neveket említsük, akik elvitathatatlan világsztár státuszuk mellett Grammy-jelöléssel is büszkélkedhetnek.
A Múzeum utcai éveket követően a klub 2012 őszétől új helyen, a Jászai Mari tér melletti Hollán Ernő utcában folytatta működését. Az új helyszínen – a Budapest Főváros Önkormányzatával kötött közszolgáltatási szerződés mentén – számos közhasznú feladatot is ellátva. Ennek keretében a külföldi világsztárokat is felvonultató programok mellett a klubot működtető Jazzart Közcélú Alapítvány ingyenes koncerteket is szervez, valamint zenei oktatási intézmények fiatal hallgatóinak nappali oktatási helyszínt, workshopokat és próbalehetőséget, illetve az ehhez tartozó infrastruktúrát is biztosítja.
A Jazzart Alapítvány a koncertek szervezése mellett kiemelten fontosnak tartja a pályakezdő zenészek bemutatását és fiatal tehetségek felkutatását. Mindebben nagy segítségére van a szinte kezdetek óta együttműködését biztosító Harmónia Műhely Alapítvány is. A klub másik, egyben legfontosabb partnere a korábbi években sokszor a klub működéséhez is elengedhetetlen segítséget nyújtó Alerant Informatikai Zrt., mely cég kilencedik éve a Budapest Jazz Club fő támogatója

December 16-án tette közzé családja a megrendítő hírt, miszerint Fábián Juli jazzénekesnő aznap délután elhunyt. A harminchét éves énekesnő hosszan tartó, súlyos betegséggel küzdött haláláig. A Facebook egyik bejegyzője ezt írta róla: „Fábián Juli elvesztésére nincsenek szavaink. Szívet tépő. Egy csodálatos hanggal megáldott, fiatal és gyönyörű énekesnőt veszítettünk ma el – az ország egyik legnagyobb tehetségét, előadóművészét. Mindemellett pedig – ami talán még fájóbb – egy olyan embert, aki szüntelen mosolyával, emberségével, hatalmas szívével, pozitivizmusával, egészséges életszemléletével, hihetetlen érzékenységével, végtelen kedvességével kiragyogott közülünk. És egy olyan jóbarátot, aki sosem sajnálta az időt az odafordulásra, elmélyülésre, nagy baráti beszélgetésekre.
Kedves zenerajongók, bár ilyenkor lesújtó a fájdalom, mégis inkább arra kérünk titeket, hogy a legkedvesebb emléketeket elevenítsétek fel róla, legyen az egy dal, egy koncert, vagy akár egy közös nevetés! Szívetekben és elmétekben gyújtsatok egy szál gyertyát érte, és adjunk hálát az égieknek, hogy ismerhetjük és szerethetjük zeneiségét.
Juli, egy csoda vagy, köszönünk neked minden percet és minden fantasztikus közös élményt! Számunkra örök napsugár maradsz! Annyival, de annyival szebb volt veled... Nagyon szeretünk, sosem felejtünk! ❤️.

Bővebben...



Tiszteletbeli doktorrá avatták október 19-én Bill Frisellt és Michael Gibbst a bostoni Berklee College of Musicban. Az avatóünnepséget hangversennyel kötötték egybe, melyet Gibbs nyolcvanadik születésnapjára rendeztek. A koncerten együtt lépett fel Gibbs és Frisell, az egykori tanár és növendéke. A zenekarba meghívták a szintén a Berklee falai között végzett Gary Burtont is. Frisell pályáján egy másik fontos esemény is zajlott idén ősszel: New York-ban november 15-én mutatták be a gitárosról szóló dokumentumfilmet, Bill Frisell, A Portrait címmel.

Bővebben...

November 18-án New York államban elhunyt Ben Riley dobos. A halálok ismeretlen, de Rileynak már hosszú évekkel ezelőtt voltak tüdő- és vércukor-problémái. Egy lábműtét következtében egy időre abba kellett hagynia a muzsikálást, de végül szinte haláláig aktív maradt.
Pályája hat évtizedet fogott át, melynek során játszott többek között Stan Getz és Sonny Stitt együtteseiben, a Thelonious Monk Quartetben (60-as évek közepe) és Alice Coltrane zenekarában. Mintegy háromszáz lemezen hallható a dobolása. Kiemelendő ezek közül az a közel tizenöt LP, melyet a 60-as évek elején Johnny Griffinnel vett fel, illetve Sonny Rollins The Bridge albuma 1962-ben. Riley későbbi munkakapcsolatai közül kiemelkedik a Kenny Barron zongoristával közös időszak, melynek terméke a kettejük által irányított Sphere zenekar. De más pianisták is szívesen foglalkoztatták együtteseikben: Ahmad Jamal, Hank Jones, Abdullah Ibrahim, Billy Taylor és Roland Hanna. A kései Chet Baker szintén szívesen játszott vele, erről tanúskodnak a trombitás Timeless-albumai. Riley egyik utolsó felvétele egy 2012-es kvartettlemez, melyen többek között Ray Drummond bőgőssel dolgozott együtt.

Bővebben...



Nemrég röppent fel a hír, hogy John McLaughlin az eBay aukciós oldalon árulja kétnyakú PRS gitárját, melyet a Meeting of the Spirits időszakban, vagyis utolsó amerikai turnéján használt a nyugati parton. Kétnyakú gitárt a Mahavishnu Orchestrában alkalmazott a brit muzsikus, és nemrégiben is 70-es évek eleji számokat adott elő 12 húros hangszerén. A gitárosnak az a terve, hogy a gitárért kapott összegből egy ramallahi nonprofit vállalkozást támogat majd, ahol lelkileg sérült gyerekeket és asszonyokat gyógyítanak többek között zenei terápiával.

Bővebben...


December 7-én nyolcvanegy éves korában egy Párizs melletti idősek otthonában elhunyt Sunny Murray jazzdobos és ütős, a freejazz-dobolás egyik legnagyobb úttörője. Ritmusszemléletének és ütemfelfogásának újszerűsége már korai lemezein hallható, ahol Cecil Taylor, illetve Albert Ayler együttesében játszik. Saját együtteseket is vezetett több mint 50 esztendőn keresztül. Az 1936-ban született muzsikus Philadelphiában nőtt fel, tizenkilenc évesen ment New York-ba, ahol dobosként szeretett volna dolgozni, noha még saját dobfelszerelésre se telt a pénzéből. Az ötvenes évek végén kezdődött pályája hard bop-együttesekben. Első lemezét Taylorral készítette 1960-ban. Miután Ayler mellett finomította technikáját, 1965-ben saját lemezzel jelentkezett az ESP-Disk kiadónál. 1968-ban Párizsba költözött, majd néhány év múlva visszatért Amerikába, ahol például Byard Lancaster, David Murray, William Parker és Khan Jamal oldalán dobolt. A 90-es évek közepén ismét Európába költözött. Utolsó felvételein egy londoni trióban hallható.

Bővebben...



Idén lett volna százéves Thelonious Monk, ezért a Craft Recordings december közepén ünnepi, korlátozott példányszámban megjelenő vinyl dobozos kiadvánnyal jelenik meg a lemezpiacon. A The Complete Prestige 10-Inch LP Collection mind az öt 10”-es nagylemezt tartalmazza, mely 1952-1954 között a Prestige-nél látott napvilágot. A mai vásárlók eredeti borítókkal, de feljavított hangminőségben vásárolhatják meg a zongorista lemezeit. A dobozos kiadványhoz mellékelt magyarázó szöveget Monk egyik monográfusa, Robin D. G. Kelley írta.

Bővebben...

A kortárs jazz egy stílusformáló egyéniségét veszítette el az elmúlt hetekben. Október 29-én nyolcvanhét éves korában New York-ban elhunyt Muhal Richard Abrams zongorista, zenekarvezető, zeneoktató és komponista, az Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) egyik alapítója és első elnöke. Abrams a chicagói avantgarde jazzmozgalom központi alakja volt, aki ötven éven keresztül dolgozott a zeneiparban. Ellentétben azonban más, hasonló irányultságú muzsikusokkal, ő nem tartott fenn állandó zenekart. Játékstílusát és pályáját lehetetlen néhány szóval leírni, annyira változatos és sokirányú volt.
Az 1930-ban született zenész fiatal zongoristaként Ruth Brown énekesnőt kísérte, de még a Chicagón átutazó Miles Davisszel is játszott. Arranzsőrként pedig King Flemingnek dolgozott. Az 1960-as évek elején alapította a legendás Experimental Bandet, egy laza csoportosulást, mely a jazz avantgarde megújítását tűzte zászlajára. E zenekar nem készített lemezfelvételeket, és később beleolvadt a sokféle tevékenységet folytató AACM-be. Abrams 1977-től élt New York-ban, ahol megalapította az AACM New York-i ágát. A Muhal nevet 1967 óta viselte – afro-amerikai öntudatból. Szintén 1967-ből származik első lemezfelvétele, a Levels and Degrees of Light. Ezt közel harminc újabb lemez követte az évtizedek során. Legnagyobb sikerét az 1976-os Sightsong-gal érte el, ez egy lírai duólemez volt a bőgős Malachi Favors társaságában. Blues Forever című 1982-es albuma atonális, mégis a megkomponáltság érzetét kelti. Itt egy tizenegy tagú kisebb nagyzenekar kíséri. Utolsó lemezét 2015-ben adta ki Made in Chicago címmel. Ezen Roscoe Mitchell és Henry Threadgill szaxofonos, Larry Gray bőgős és Jack DeJohnette dobos működött közre.

Bővebben...



A BMC ismét egy magyar-francia lemezzel jelent meg a jazzpiacon – ez első téli kiadványuk. A Franciaországban élő Gadó Gábor játszik a Veil and Quintessence című kiadványon Laurent Blondiau társaságában. A kiadó korábbi újdonságai között szerepel egy CD a Dés András Trió, a Pulcinella együttes, a Trió Kontraszt, valamint Gyémánt Bálint előadásában.

Bővebben...