•  

  •  

  •  

  •  

  •  



Dupla koncertlemezzel jelentkezett a jazzpiacon Melody Gardot. A július 5-én a Müpában fellépő philadelphiai énekesnő akár kihívónak is mondható borítójú Live in Europe albumán (Decca) 2012-2016 közötti mintegy háromszáz európai hangversenyének anyagából válogat. Az igen változatos zeneanyag továbbra is sokszínű előadásokra képes előadónak mutatja az amerikai jazzénekest, akinek dalaiban a meghittség és a szenvedély dominál.

Bővebben...


Franco Ambrosetti hetvenhat éves trombitaművésznek ítélték oda az idei Swiss Jazz Awardot. Ambrosetti húszéves kora óta számít a svájci, de tágabb értelemben az európai jazzszíntér meghatározó alakjának. Közel harminc saját lemezt készített, és olyan muzsikusokkal játszott együtt, mint Cannonball Adderley, Dexter Gordon és Joe Henderson. Természetesen a svájci jazz nagyjaival, például Daniel Humairrel és George Gruntz-cal is készített közös felvételeket. A díjat június 24-én adják át neki a JazzAscona fesztiválon.

Bővebben...


Ötödik saját lemezét adta ki nemrégiben Paul Moran jazzorgonista Smokin’ B3 Vol. 2: Still Smokin’ címmel. A Londonban élő muzsikus váltóhangszerein – trombitán és szárnykürtön – is játszik egyes számokban. Moran közel harminc éve van a pályán, és kipróbálta magát több műfajban: játszott popot, jazzt, rockot, countryt és R&B-t. Fellépett többek között Bette Midler, George Benson, Natalie Cole, Peter Townsend, Buddy Greco, Maceo Parker és Van Morrison oldalán. Új lemezén a Hammond nagyjaitól (Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Richard “Groove” Holmes) játszik számokat, s közéjük csempész egy-két örökzöldet, valamint saját szerzeményt, sőt popslágert is.

Bővebben...



Immár másodszor lép fel a Müpában az angol Portico Quartet, amely a jazz, az elektronika, az ambient és a minimalizmus között kalandozik nagy sikerrel, s szaxofon, basszus, élő dobok és elektronikus alapok mellett a hang nevű, UFO formájú acél ütőhangszer hipnotikus hangzására épít. A Cinematic Orchestra-, Efterklang-, Alt-J- és Radiohead-rajongóknak egyformán ajánlható kvartett hat év után tér vissza Budapestre. A zenekar koncertje május 12-én lesz a Fesztivál Színházban.

Bővebben...


Kilencvennégy éves korában elhunyt Bob Dorough bebop zongorista, komponista és énekes. Április 23-án érte a halál. Számos híres dallam fűződik a nevéhez: veterán tagja volt mind a keleti, mind a nyugati parti jazzéletnek. Devil May Care címmel vette fel első lemezét 1956-ban, a Bethlehem Records gondozásában. Nagy tisztelői közé tartozott Miles Davis is, aki több felvételt készített az énekessel, és Sorcerer albumán feldolgozta Dorough Nothing Like You-ját. Az énekes-zongorista utolsó lemezét az Enja Records rögzítette 2015-ben.

Bővebben...



Április 27-én kezdték árusítani az egykori rockcsillag Van Morrison új jazz- és blueslemezét, a You’re Driving Me Crazy-t. Morrison, a rocktörténet egyik legjobb énekese már korábbi néhány lemezén is bizonyította: jazzistának is nagyszerű. Mostani albumán Joey De Francesco Hammond-orgonista kíséri zenekarával. Közös repertoárjukban régebbi Morrison-számok váltakoznak jazz- és blues-örökzöldekkel.

Bővebben...



A Storyville lemezkiadó április 6-án jelentette meg Hank Jones veterán zongorista In Copenhagen című albumát, melyen trióban játszik Mads Vinding dán bőgőssel és Shelly Manne dobossal a dán főváros Jazzhus Slukefter klubjában 1983-ban. A lemezkiadó rengeteg jazzkoncertet rögzített a koppenhágai klubban az 1970-80-as években. Ezen a felvételen kilenc standard hallható, köztük a Tangerine, az Au Privave és a Just Friends.

Bővebben...


Aligha vitatható, hogy az utóbbi évek egyik legnagyobb jazzfelfedezése a szaxofonos Tia Fuller volt. Első fellépéseire ugyan már egy évtizeddel ezelőtt került sor, ám a művésznő azóta négy lemezt publikált a Mack Avenue Records gondozásában. A legutóbbi a napokban jelenik meg Diamond Cut címmel. Fuller ma már teljes állásban professzor a bostoni Berklee College of Musicban, és a szakma legjobbjaival turnézik. Zenekarában ott találjuk Terri Lyne Carrington dobost, Esperanza Spalding bőgőst és Ralph Peterson Jr. dobost.

Bővebben...




Május 5-én a BMC 20/5 | Hungaropus estéjén hat vezető hazai formáció váltja egymást az Opusban: a Szakcsi Trió, a Dresch Quartet, a Tóth Viktor Arura Trió Lukács Miklóssal és Orbán Györggyel, a Lukács Miklós Cimbiózis trió, Orbán Györggyel és Baló Istvánnal, a Dés András Trió és a Tálas Áron Trió.

Bővebben...

A Modern Art Orchestra Miles Davis és Gil Evans, a legendás szerzőpáros Porgy and Bess című albumát kelti életre. Az eredeti felvételt, George Gershwin operájának átiratát a jazztörténet méltán említi a szerzőpáros legjobban sikerült alkotásai között. A lemez a megjelenése óta rendkívüli ismertségre tett szert - az albumon hallható az azóta több mint huszonötezer átiratból ismert Summertime, valamint az olyan neves művészeket, mint Ella Fitzgeraldot és Louis Armstrongot, vagy Barbra Streisandot is megindító Bess, You Is My Woman Now. A május 5-i koncerten a MAO az eredeti hangszerelésben mutatja be a teljes anyagot.

Kettős évfordulót ünnepel a BMC 2018-ban: 20 éve működik Budapest Music Center néven a Gőz László alapította zenei intézmény, és 5 éve nyílt meg a BMC Mátyás utcai központja. A BMC 20/5 jubileum alkalmából május 4. és 6. között háromnapos ünnepi fesztiválra kerül sor, a BMC eddigi húszéves történetét reprezentáló klasszikus, kortárs és jazz zenei programokkal. A jubileum első jazzkoncertjét a lengyel Marcin Masecki (zongora) és Jerzy Rogiewicz (dob) adja Ragtime címmel, május 4-én. A zene, amely a tizenkilencedik és huszadik század fordulóján a jazz egyik alapköve lett, a fantasztikus lengyel zongorista, Marcin Masecki kezei alatt egészen új dimenziót kap: személyessé és titokzatossá válik, ugyanakkor pulzáló, életteli és kortárs. A ragtime Masecki interpretációjában nem ’revival’, hanem egy új szellemiség születése a személyes alkotói világából, hiszen ez az egyik legkorábbi szenvedélye. A BMC Records kiadásában most megjelenő Ragtime című album a műfaj számos hagyományát feleleveníti, miközben többféle módon is utal rá, hogy előadójuk minden kétséget kizáróan európai személyiség. A lengyel zongorista kiemel környezetéből egy mára szinte már anakronisztikusnak ható zenét, ami ezzel majdnem hogy elveszti eredeti jelentését, de 2018-ban új értelmet kap, különlegességként és értékesként tűnik fel. Masecki régi harcostársa és barátja a dobos Jerzy Rogiewicz. Rogiewicz ideális tettestárs a Masecki-féle repülésekhez és merülésekhez, hol dinamikus, hol csak utánzó, mintha Masecki testének meghosszabbítása volna a dobfelszerelés is. A duó türelmesen épít fel minden számot, engedi őket bővülni, fejlődni a ragtime adott szabályrendszerén kívül, és így nem körkörös, hanem felfelé ívelő spirálformát ad nekik.
Masecki képes kitágítani egy látszólag zárt ritmikai képlet határait, s ez ad igazi lendületet a zongorista egyik briliáns kvalitásának: rögtönzési tehetségének. Masecki ezúttal az improvizációt teszi stílusa és mondandója lényegévé, s ezt a stílust soha senki még úgy nem játszotta, mint most ő.

Bobby McFerrin sokak számára „a fickó, aki a Don't Worry, Be Happyt énekelte”. Ő a szerzője és előadója ennek a majd' harminc évvel ezelőtt megjelent világslágernek, művészetének azonban ez csupán egy apró momentuma - erről koncertjén is bizonyságot ad majd. Az amerikai énekes és karmester határokat nem ismerő, fáradhatatlan „kereső”, élete az önmegismerés és a művészi szellem állandó kutatásának története. Nemcsak saját zenéjét határozza meg újra és újra, hanem a művészvilágban elfoglalt helyét is. Koncertjein mindig egyszeri és megismételhetetlen, „go-with-the-flow” élményt nyújt a közönségnek. Nem szorítja magát műfaji korlátok közé, palettáján minden hozzá közel álló zenei stílus fellelhető, zenéje eredeti módon hidalja át a műfajok közötti szakadékokat. Jazz, pop, R&B, klasszikus zene és világzene olvad eggyé - nem ritkán egyetlen dalban. Lassan négy évtizede tartó pályafutása alatt együtt zenélt Chick Coreával, Herbie Hancockkal, Joe Zawinullal, Tony Williamsszel, Yo-Yo Mával, és a Bécsi Filharmonikusokat is vezényelte. Vokális technikája leginkább szöveg nélküli éneklés; saját invenciójának eredménye. Habár tíz Grammy-díjat tudhat magáénak, a zeneipar konvencionális jellemzőin kívül helyezte magát, csakis a zene iránti állandó érdeklődés inspirálja.
A Müpa közönségének 2018.05.03-án az afrikai és közel-keleti hagyományokon alapuló meditációs és improvizatív, Circlesongs című anyaga újraértelmezését mutatja be vokalista kísérőivel.


A kortárs skandináv jazz egyik eredeti, ugyanakkor félreismerhetetlenül melankolikus hangja Christina von Bülow dán altszaxofonos. Három napja a boltokba került On the Brink of a Lovely Song című lemezén szupergroup kíséri: Eliot Zigmund amerikai dobos és Palle Danielsson svéd bőgős, két muzsikus, akiket Bill Evans, illetve Keith Jarrett zenekarából ismerhetünk.

 

 

Bővebben...


A Concord Records újdonságai közé tartozik Eliane Elias zongorista/énekes friss lemeze, a Music from Man of La Mancha. A brazil származású pianista két különböző trióval vette fel a lemez anyagát. Az egyikben Eddie Gomez bőgős és Jack DeJohnette dobos, a másikban Marc Johnson bőgős és Satoshi Takeishi dobos hallható. Utóbbi felállást kiegészíti Manolo Badrena ütőhangszeres.

 

 

Bővebben...

Sok példa bizonyítja, hogy a kísérletező jazzművészek idős korukban klasszicizálódnak, vagyis visszatérnek a jazz közérthetőbb idiómáihoz. Úgy tűnik, Dave Holland bőgős épp fordított pályát fut be. Május 11-én jelenik meg új albuma, melyen a brit származású művész visszatér ifjúkora free stílusához. Új lemezén (Uncharted Territories) a szintén brit Evan Parker szaxofonozik, Craig Taborn zongorázik és Ches Smith dobol.

 

Bővebben...